2021-06-15 07:31:42

Čestitamo!

Učenici Ekonomske škole Pula na europskom natjecanju iz statistike

Već četvrtu godinu za redom, od prve Statističke olimpijade provedene 2017. godine, učenici Ekonomske škole Pula sudjeluju na tom zahtjevnom natjecanju, a ove godine su ostvarili i zapažene rezultate sudjelujući u europskoj fazi natjecanja.

Učenici 2.b razreda Leonarda LLeshaj, Kristijan Polančec i Toni Grbin, koji čine Tim.2b te Nikolina Razum i Daniel Bradarić, Tim.2a, uz mentorstvo profesorice Tatjane Vukadinović Kalac, drugu godinu za redom sudjeluju na Statističkom natjecanju koje provodi Državni zavod za statistiku i europski Eurostat.

Natjecanje je namijenjeno svim srednjoškolcima, bez obzira na usmjerenje. Podijeljeni su u dvije starosne kategorije: A kategoriju čine stariji srednjoškolci, dok B kategorija obuhvaća učenike 1. i 2. razreda.

Natjecanje se odvija u on-line okruženju u tri faze: prve dvije su nacionalne, a treća, na kojoj imaju pravo sudjelovanja dvije najbolje ekipe iz nacionalnih faza natjecanja 16 zemalja sudionica, održava se na europskoj razini.

Prva faza natjecanja se sastoji od rješavanja tri testa s različitim tipovima zadataka. Zadatci općeg tipa iz područja vjerojatnosti, statistike i kombinatorike nalaze se u prvom testu. Zatim slijede zadatci iz pretraživanja državnih i europskih statističkih baza podataka u potrazi za točnim podatcima vezanim uz stanovništvo i gospodarstvo europskih zemalja.  Na kraju je provjera razumijevanja statističkih podataka na primjeru istraživanja vezanog uz određenu temu. Ako vas zanima kako izgledaju zadatci 1. faze natjecanja, pogledajte primjere na kraju teksta. Najboljih deset do petnaest timova iz svake kategorije se kvalificira za drugu fazu natjecanja u kojoj im je zadatak statističkim metodama obraditi podatke dobivene statističkim istraživanjem i prezentirati ih uz pomoć jednog prezentacijskog alata, najčešće PowerPoint-a.  Ove godine je istraživanje bilo na temu navika putovanja Hrvata.

Oba tima Ekonomske škole su ovogodišnju nacionalnu fazu završila uspješno: učenici iz Tim.2A su osvojili 3. mjesto, a Tim.2b 2.mjesto. Stoga su Leonarda, Kristijan i Toni imali čast predstavljati svoju zemlju u europskom krugu natjecanja zajedno s prvoplasiranima iz Gimnazije Josipa Slavenskog iz Čakovca, gdje im je zadatak bio obraditi zadanu temu u obliku 2-minutnog videa. Ovogodišnji zadatak je bio na temu dezinformacija, koje su u današnje  vrijeme izrazito veliki problem u svakodnevnom životu.

Jedna od posebnosti Statističkog natjecanja je što učenicima želi približiti svijet u brojevima. Ono nije vezano uz kurikulum samo jednog nastavnog predmeta već nastoji pokazati mladima ljepotu i snagu brojeva u opisivanju svijeta oko nas kombinirajući matematičke metode, snalažljivost u pretraživanju baza podataka, razumijevanje službenih tekstova i kreativnost u izradi prezentacija i videa. Posvećujući se jednoj temi u svakom krugu natjecanja, šire svoja znanja iz raznih područja vezano uz stanovništvo EU kao što su npr. turizam, mladi u EU, korištenje IT u EU i slično. Uz rješavanje zadataka, mladi se susreću i sa mogućnošću raznih interpretacija istih podataka i na taj način uviđaju i opasnosti zlouporabe informacija. Razvijaju kritičko mišljenje i vlastite stavove o temama koje nas okružuju u svakodnevnom životu. Najvažnije je da Statističko natjecanje nije natjecanje na koje dolazite puni znanja koje u kratkom roku trebate pokazati i pobijediti konkurente, već je naprotiv, to natjecanje za vrijeme kojega puno istražujete, učite i odlazite prepuni novih saznanja, pogleda i vještina koje će nam biti dragocjene u životu.

A kome to ne bi dobro došlo!

Primjeri zadataka iz 1. faze natjecanja:

1. Ispit iz općeg znanja

Ivan igra jednu igru na sajmu u kojoj baca tri koluta na štap. Uz pretpostavku da je vjerojatnost uspješnog nabacivanja koluta na štap u jednom bacanju 0,3, koja je od sljedećih tvrdnji najvjerojatnija?

A. Uspješno će nabaciti barem jedan kolut na štap.

B. Uspješno će nabaciti samo jedan kolut na štap.

C. Uspješno će nabaciti dva ili više koluta na štap.

D. Uspješno će nabaciti tri koluta na štap.

 

2. Ispit iz korištenja izvora službenih statističkih podataka

U kojim zemljama Europske unije je 2019. prevezeno najviše putnika željeznicom?

A. Njemačka i Ujedinjena Kraljevina

B. Italija i Austrija

C. Njemačka i Austrija

D. Italija i Njemačka.

 

3. Ispit iz razumijevanja statističkog teksta

Što se tiče proizvodnje komunalnog otpada u 2018.:

A. Države članice EU-27 proizvele su 500 tona komunalnog otpada.

B. Podaci za Letoniju dvostruko su veći od podataka za Dansku.

C. U prosjeku je svaka osoba u EU-27 proizvela oko 500 kilograma komunalnog otpada.

U prosjeku je svaka osoba u EU-27 proizvela oko 500 tona komunalnog otpada.

 

 

Primjer dijela prezentacije iz 2. faze natjecanja:


Ekonomska škola Pula