2022-03-14 08:50:07

Svjetski dan prava potrošača

 15. ožujak

Svjetski dan prava potrošača 

"Pravedne digitalne financije" 

Svjetski dan prava potrošača svoje temelje ima u „Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača“ koju je američki predsjednik John F. Kennedy predložio američkom Kongresu 1962. godine. Predstavljajući Deklaraciju predsjednik Kennedy je kazao i sljedeće:“ Potrošači smo svi mi, uključujući i mene, kao predsjednika SAD-a. Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe  svaka javna ili privatna gospodarska odluka, ali iako su  najveća i najvažnija skupina njihovi glasovi se vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti.“

Svjetski dan prava potrošača prvi put je obilježen 15.03.1983. godine i svake godine Consumers International provodi kampanju u cijelom svijetu na jednu zadanu temu. Ove godine tema su „Pravedne digitalne financije“

Hrvatska udruga za zaštitu potrošača pridružuje se Consumers Internationalu  – Svjetskom savezu potrošača i zajedno sa njegovih 200 članskih organizacija diljem svijeta traži podizanje svijesti o pravednim digitalnim financijama za sve potrošače u svijetu.

Digitalne tehnologije su preobrazile plaćanja, kredite, osiguranja i  dobro i pravedno upravljanje tim procesima postaje ključni faktor za potrošače.

Procjenjuje se da će do 2024. godine broj korisnika digitalnog bankarstva porasti na 3,6 milijardi korisnika, znači svaki drugi stanovnik na Zemlji. Ta broja znači mnogo novih poslovnih mogućnosti, ali to istovremeno znači i porast rizika i opasnosti za potrošače.

Brzi razvoj digitalnih financijskih usluga traži i bržu i inovativniju regulativu kojoj će u centru pažnje biti jačanje i zaštita potrošača.

Zato povodom Svjetskog dana prava potrošača sve udruge potrošača u svijetu od vlada, parlamenata i poslovnih subjekata traže sljedeće:

  1. UKLJUČIVOST – omogućiti pristup digitalnim financijama svima
  2. SIGURNOST –  otklanjanje šteta u digitalnim financijama zbog prijevara
  3. ZAŠTITA PODATAKA I PRIVATNOSTI – treba zaštiti podatke svakog potrošača
  4. ODRŽIVOST – digitalni financijski proizvodi trebaju biti zeleni i društveno odgovorni

Consumers International će pokrenuti akcelerator za pravedne digitalne financije – tj. kampanju koja će u cijelom svijetu osigurati regulativu kojoj je potrošač u centru. Svjetska mreža dionika digitalnih financijskih usluga treba posebno ojačati potrošački pokret u zemljama sa niskim ili srednjim prihodima. Po prvi puta su globalni napori usmjereni na jačanje položaja potrošača u cijelom svijetu i pomoći će stvaranju jedinstvene regulative kako bi digitalno tržište u buduće bilo pravedno, sigurno i održivo za sve.

Potrošači u Hrvatskoj su najlošije informirani i educirani u EU i kao takvi imaju jako puno problema u zaštiti svojih prava. Jako malo potrošača je financijski pismeno, digitalne financijske usluge su teško dostupne starijoj populaciji potrošača, te su vrlo često su oni baš pogodna meta za financijske prijevare.

(Izvor: https://www.huzp.hr/ )

 


Ekonomska škola Pula